Followers

:: edisi masakan: sambal jawa ::

Assalamua'laikum.
Kabare semua. Waduh2, kangan bangat sama kamu semua.
Udah lama nggak ketemu di blog.
Cutinya lama bangat ni sambut lebarannya. 
||Eh. ni indon ke jawa ni? Tibai jela. Haha||

Untuk kali ini, blog yang dah lama tak hupdate ni
nak update tentang makanan pulak la.
Almaklomla, lepas bulan puasa ni kan.
Korang ok tak? Mak Ok Je!! Haha

Sambal jawa ni sebenarnya sambal ikan bilis
tapi katanya, kalau orang2 jawa je yang tau sambal ni
kira familiar la. Org lain mungkin tak pernah makan kot.
Hehe :)

BahanII:
Cili, paling best cili kg dan warna hijau punya
ikan bilis tak perlu digoreng.

 nak tambah perasa lain:
letakla petai, bunga kantan, bawang besar. pon best jugak.

Cara memasak:
tumbuk lada kasi lumat, pastu goreng dengan sedikit minyak
lebih kurang 30 saat atau 1minit, letak air dan letak ikan bilis
kasi menggelegak, pastu siap! 
jangan lupe tabur garam sket, letak pak ajinamoto
senang jek. Haha

Hasilnya!!!
 pedas dia memang mengancam
pernah masak kat rumah sewa. 
bebudak cakap sambal membunuh. haha
kalau tak pedas, bukan sambal la namanya.
kan??kan??

2 comments:

fyy mokhtar said...

assalam. saya dtg. sht ke?? rindunya dekat masakan mak :( nak balik perakkkkkkkkkkkk :(

fAizAl_85 said...

assalam. tq singgah. :) alhamdulillah sihat. aik! baru daftar nak balik dah ke? hehe :) tggu cuti sem la.

:: link entri ::

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...