Followers

:: Tips memilih jodoh (untuk lelaki) ::

Assalamualaikum
Hari ini, biar aku berbicara tentang hal2 yg harus diperhatikan oleh seseorang lelaki bila memilih jodoh.
 Antaranya:

1. Agama :- hendaklah isteri itu seorang yg soleh dan berpegang teguh pada agama. Jika isteri itu lemah agamanya, sukar utk dia memelihara diri dan maruahnya serta maruah suami dan keluarganya. Rasulullah sangat menggalak supaya memilih wanita yang kukuh agamanya:
"wanita itu dikahwini kerana hartanya dan kecantikannya, keturunannya dan agamanya, maka hendaklah memilih yang mempunyai agama yang kukuh, nescaya anda akan bernasib baik''.

2. Baik pekertinya :- jika isteri seorang yg banyak mulut, lidahnya akan suka menyebut kata2 yg merendahkan, suka mengingkari nikmat, nescaya akan lahir daripadanya lebih banyak bahaya daripada manfaat.

3. Cantik rupanya :- sering dituntut oleh orang kerana dengannya akan terpelihara diri dari mencari yg lain sebab tabiat manusia biasanya tidak puas dengan isteri yg kurang cantik. Dilarang memilih yang cantik semata2 tanpa mementingkan perkara agama. Disunatkan melihat bakal isteri sebelum berkahwin, sebagaimana sabda Rasulullah: "Apabila ALLAH telah mentakdirkan cinta dalam diri seseorang dari kamu, hendaklah dia melihat kepadanya(wanita) kerana yang demikian itu lebih terjamin untuk mengeratkan perhubungan antara keduanya".

4. Rendahnya mas kahwin :- dilarang oleh agama memahalkan maskahwin. Ada sebuah hadis mengatakan bahawa antara keberkahan seorang wanita ialah melekaskan perkahwinannya, sehingga melahirkan anak dan ringan pula maskahwinnya.

5. Wanita boleh melahirkan anak 

6. Hendaklah wanita itu seorang gadis :- Berkata Rasulullah kepada Jabir yg baru menikahi seorang janda: "Mengapa tidak menikahi si gadis yg boleh engkau bergurau senda dengannya dan dia bergurau senda denganmu".

7. Keturunan yang baik :- maksudnya dari keturunan yang terkenal menjaga urusan agamanya atau termasyur dengan perjalanannya yang lurus. 

8. Bukan dari kerabat yang dekat :- sebab yang demikian, ia mengurangkan syahwat, sedangkan itu merupakan perkara utama yang menarik kepada wanita.
sumber: bimbingan mu'minin Imam Ghazali.

2 comments:

iyan shazlind said...

Insyaallah bahagia kalau pilih calon ikut tips2 ni kan..:)

faizal mohd said...

insyaALLAH. mudah-mudahan. :)

:: link entri ::

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...