Followers

:: HIGHLANDS and SEASIDE ::

Assalamualaikum
Apa khabar? semoga sihat hendaknya. Untuk hari ini, BIAR AKU BERBICARA tentang destinasi percutian yang telah aku pergi pada ahad-isnin baru-baru ni iaitu Cameron Highland dan Teluk Batik, Perak. Sangat mengujakan dan menyeronokkan sebab cuaca di Cameron sejuk, jadi rasa lebih nyaman. Almaklumlah, aku ni ibarat "putera lilin". Erk!!! Dush! Dush!

Bertolak dari Serdang pada hari ahad pukul 4.30 a.m. Ya! seawal pagi ditemani bunyi salakan anjing dan cengkerik, kami memulakan perjalanan. Dengan mata yang meminta untuk disambung tidur, tapi ku tahan dan dipaksa untuk terbuka. Cewah!! Sampai di hentian Tapah pukul 6.00 a.m. Berhenti solat subuh dan sarapan pagi sebelum memulakan semula perjalanan.
Sampai di Berinchang pada pukul 9 a.m. Destinasi pertama berhenti, ladang teh Bharat. Tapi bukan berhenti untuk bersiar-siar, untuk sesuatu yang RAHSIA. Pang!! Pang!! Destinasi lawatan pertama ialah Ladang Teh Boh di Berinchang. Di sana, kami melawat kilang membuat teh, dan minum teh perasa vanilla, teh perasa peppermint.

:: ladang Teh Boh "ada umphh!!" ::

Kemudian, kami meneruskan pendakian ke ladang strawberry. Berpeluang untuk memetik sendiri strawberry. Sekilo rm30.00. Agak mahal juga, jadi aku petik yang kecil-kecil sahaja. Aiyark!!!

:: berhati-hati ketika memetik strawberry ::

Kemudian, baru pulang ke hotel green garden. Bukan green lantern ya! Check in dalam pukul 2.00 p.m kemudian turun makan tengahari. Siakap 3 rasa, tomyam campur, telur dadar. Erkk!! kenyang Alhamdulillah. Selepas makan, ape lagi, tidur la!!! Hiyarkk!!!

Petang pula, pergi beli bunga. Tapi bukan aku yang beli. Singgah di Fragrance Flower. Wallaweh!!! besar sungguh kedai bunga tersebut. Agak-agak boleh sesat kot.

:: Bunga kekacang. kot!! ::

Meneruskan perjalanan pula ke taman rama-rama. Bukan taman ramasamy atau ramalinggam. Ishk!! ishk!! Banyak rama-rama yang sudah nyawa-nyawa rama-rama. Patah sayap malam. Bukan saja rama-rama, di situ juga ada anggora, ular, mentadak, kura-kura pon ada. Bayaran rm5 dewasa. Kanak-kanak rm2.

:: aku dan Rrama itu ::

Kemudian pulang ke hotel. Tiada aktiviti malam kerana kawasan tersebut juga seperti bandar mati. Ada pusat urut, karaoke dan sebagainya. Tapi aku tak layan itu semua. Haktui!!! Lagipun malam sangat sejuk. Masing-masing menggigil. Kami duduk bilik layan Toy Story secara rally, dari part1-part3. Aktiviti keesokannya, singgah di teluk batik bermandi-manda. Lalu Ayer Tawor ingat nak jumpa IM Hassan, tapi tak tau rumah pulak. Hish!!!

:: Teluk Batik ombak besar ::

Kemudian pulang selepas pukul 6.30 pm. Sampai serdang dalam pukul 10 p.m. Makan meehon sup meletup, memang MELETUP!!! Balik rumah, terus terbungkang. Pagi tadi bangun agak lewat daripada biasa. Aiyark!!!